تعریف ۸۱ پروژه زودبازده برای محلات منطقه ۷ شهرداری مشهدمقدس اعمال تخفیف ۲۲درصدی درصورت پرداخت نقدی بدهی ساختمانی شهرداری مشهد تا پایان تابستان ۱۴۰۳ مطالبات کارکنان و پیمانکاران شهرداری مشهد باید پرداخت شود| هفت‌ساله‌شدن شورای ششم مطالبه عمومی است در صدوبیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (یکم مرداد ۱۴۰۳) درباره کوچه «حاج‌حسن» مشهد که قدمتی ۱۰۰ ساله دارد صدور مجوز استخدام ۵ هزار آتش نشان در سراسر کشور استیضاح شهردار مشهد از دستورکار شورا خارج شد + فیلم کشف جسد بدون هویت در شهرک مهرگان مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی، بولوار وکیل‌آباد و سه‌راه خیام در مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) کیفیت هوای پنج منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (یکم مرداد ۱۴۰۳) گلایه شهروندان از سرریز آلودگی‌ قصابی‌ها به پیاده رو خیابان آیت الله عبادی مشهد شهرداری بانی پویش‌های فرهنگی | نگاهی به عملکرد موفق پویش «نذر من» در مشهد افزایش مازوت سوزی با کاهش گاز تحویلی به نیروگاه توس مشهد برگزاری کارگاه نقاشی «زیارت رنگ‌ها» با موضوع اربعین در مشهد امامی‌راد: طرقبه‌شاندیز دایه مهربان‌تر از مادر نمی‌خواهد | گسترش مشهد به سمت طرقبه‌شاندیز معضلات فراوانی درپی دارد اجرای ۱۳۰ هکتار پارک، هسته مرکزی شهر مشهد را به ارتفاعات جنوب وصل می‌کند شهروند خبرنگار | درخواست امتداد خط ۴ قطارشهری مشهد تا میامی + پاسخ فرماندار مشهدمقدس: امروز در نقطه‌نقطه شهر، پروژه فعال وجود دارد شهردار مشهدمقدس: بوستان جهان‌شهر، بزرگ‌ترین پارک شهر است پروژه جهان‌شهر؛ مهم‌ترین دستاورد دوره ششم مدیریت شهری | احداث ۱۳ پارک ویژه بانوان در مشهدمقدس درباره مزرعه تاریخی «سرده» و قناتی که مشهدی‌ها را سیراب می‌کرد
سرخط خبرها

در نخستین سمینار هم اندیشی حمل ونقل شهری کشور بیان شد: فرصت ۵۱ هزار میلیاردی که سوخت

  • کد خبر: ۱۴۰۴۶۹
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
در نخستین سمینار هم اندیشی حمل ونقل شهری کشور بیان شد: فرصت ۵۱ هزار میلیاردی که سوخت
«از سال ۹۶ تا امروز، حجم ریالی خسارت تلفات درون شهری و برون شهری در خراسان رضوی، ۵۱ هزار میلیارد تومان بوده است». به گفته معاون استاندار، این رقم خسارت تلفات تصادفات استان از سال ۹۶ تاکنون است که با معادل آن می‌شد ۴۰ کیلومتر خط قطارشهری در مشهد ساخت.

سعیده آل ابراهیم | شهرآرانیوز؛  «از سال ۹۶ تا امروز، حجم ریالی خسارت تلفات درون شهری و برون شهری در خراسان رضوی، ۵۱ هزار میلیارد تومان بوده است»؛ این آماری است که جواد خدایی، معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، دیروز در نخستین سمینار هم اندیشی حمل ونقل شهری کشور هم زمان با رونمایی از ناوگان جدید حمل و نقل عمومی شهر طرقبه، بیان کرد. عدد حجیم بود و نگران کننده و تأیید این نگرانی هم شرح بیشتر ماجرا از زبان خدایی بود مبنی بر اینکه با معادل این رقم، امکان اجرای چهل کیلومتر خط قطارشهری یا نوسازی ناوگان اتوبوس رانی کلان شهر مشهد، میسر بود.

خدایی در این مراسم، جدای از آثار اجتماعی و فرهنگی این حجم ریالی خسارت، آن را بسیار تکان دهنده خواند و افزود: نکته این است که همیشه به دنبال ابزار تأمین مالی در حوزه حمل و نقل هستیم؛ اما گاهی اوقات کافی است که هزینه‌هایی را که به شهر تحمیل می‌شود، مدیریت کنیم.

او با طرح این پرسش که قرار است نگاهمان به حمل و نقل، ابزارمحور یا فراگیر، پیوسته و در ارتباط با سایر حوزه‌ها باشد، پاسخ به این پرسش را مهم دانست و گفت: در دولت سیزدهم اتفاقات بی نظیری رخ داده است. پس از سال‌ها انتظار، شهرداری‌ها پارسال و امسال در حال نوسازی ناوگان شهری هستند یا به خطوط ریلی درون شهری اعتبار اختصاص داده شده است. همه این‌ها زمانی پاسخگو ست که ریشه‌های پیدایش مشکلات شهر‌ها شناسایی و رفع شود.

خدایی با اشاره به اینکه نهضت ملی مسکن، مأموریت ویژه دولت سیزدهم است، بیان کرد:، اما در حوزه زیرساخت و شبکه حمل و نقل درون شهری، موضوعاتی در حال شکل گیری و تدوین هستند. در نوروز ۱۴۰۰ و با تأکید ویژه رئیس جمهور و برنامه ریزی وزارت کشور، جلوگیری از تلفات جاده‌ای را در استان داشتیم؛ اما به طرز غیرعادی تلفات درون شهری ما افزایش یافت، یعنی در همان جایی که به نظر می‌رسید خیابان‌های ایمنی داشته باشیم. امیدوارم براساس برنامه ریزی ها، کاهش ۱۰ درصدی تلفات درون و برون‎ شهری محقق شود.

تأمین ناوگان در افق چهار ساله

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز شهر را مانند جسم انسان دانست و بیان کرد: شهر سالم، شهری است که سیستم حمل و نقل آن با قاعده باشد، اگر یک روز حمل و نقل عمومی نداشته باشیم، فاجعه است؛ اما این‌ها را نمی‌بینیم، درست مانند انسانی که در هنگام بیماری، قدر سلامتی را می‌داند.

مهدی سلیمی بیان کرد: فعالان حوزه حمل ونقل، دغدغه نوسازی دارند. تاکنون به خاطر ندارم که دولت چنین مشارکتی را با شهرداری‌ها و سازمان‌های حمل و نقل داشته باشد و ماشین آلات در اختیار آن‌ها بگذارد. تلاش داریم ناوگان را نوسازی کنیم. ۴ هزارو ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از طریق دو شرکت برای ناوگان حمل و نقل عمومی و ۱۱۰ هزار تاکسی نیز باید در افق چهار ساله تأمین و به شهر‌ها تزریق شود.

افزایش ۹ درصدی جان باختگان تصادفات

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا نیز نقش پلیس راهنمایی و رانندگی را در کنار حوزه حمل و نقل، اساسی و محوری دانست و افزود: در هشت ماهه امسال، افزایش حدود ۹ درصدی در جان باختگان حوادث رانندگی در معابر شهری کشور را داشته ایم؛ البته بیشتر این رقم مربوط به سه چهار ماه ابتدایی سال است که پس از کرونا شوق به سفر مردم بیشتر شده بود و از مرداد امسال روند کاهشی را داریم.

سردار سرتیپ محمدباقر سلیمی در حاشیه مراسم و در جمع خبرنگاران بیان کرد: امروز باید تغییر رویکردی صورت بگیرد و مهم‌تر از موضوع رشد به توسعه توجه کنیم. رشد فقط به معنای بزرگ شدن و اضافه کردن زیرساخت هاست؛ اما توسعه به معنای استفاده بهینه از زیرساخت‌های موجود است. باید به سمت رژیم جاده‌ای برویم و زیرساخت‌های موجود را در اختیار حمل و نقل بگذاریم.
او با اشاره به اینکه پلیس نقش مدیر ایمنی ترافیک و حمل و نقل را در کشور دارد، ادامه داد: مهم‌ترین شاخص ایمنی ترافیک، تصادفات رانندگی است که در ۱۰ سال گذشته در حوزه‌های شهری کشور کاهش داشته است. از سال ۹۰ تا پارسال، در این حوزه کاهش داشته ایم.

سلیمی خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال گذشته به طور حدودی در کشور خودروهایمان دو برابر و موتورسیکلت‌ها چهار برابر شده است. حجم سفر‌ها از ۴.۱ میلیارد سفر در سال، امسال به ۶.۴ میلیارد سفر رسیده است که نشان می‌دهد همه این‌ها می‌تواند ایمنی، آلودگی هوا و ... را تحت تأثیر قرار دهد. باید از سمت حمل و نقل خودرومحور به حمل و نقل انبوه بر برویم.

کاهش سن ناوگان در مشهد

سیدخلیل منبتی، معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در حاشیه این مراسم، تقریبا سن ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد را ۹ سال دانست و از کاهش آن به هشت سال در پی اقدامات انجام شده خبر داد و افزود: در این مراسم حواله دریافت نود دستگاه ون را دریافت کرده ایم که ظرفیت خوبی برای حمل و نقل شهری مشهد محسوب می‌شود. در اولین گام، ۲۴ دستگاه ون هفته آینده دریافت خواهیم کرد و مابقی آن نیز به مرور به سیستم اضافه خواهد شد.

عملکرد شهرداری ها، ویترین نظام است

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز در این مراسم، عملکرد شهرداری‌های کشور را ویترین نظام دانست و اظهار کرد: در واقع رضایت مندی شهروند از فضای اجتماعی، رضایت از نظام است و یک مدیر در حوزه شهری نقش ویترین نظام را دارد.

مسعود نصرتی بیان کرد: از سال ۹۰ توسط دولت اتوبوسی به معنای گذشته توزیع نشده است. با وجود اینکه از سال ۹۵ قرارداد واگن ایجاد شده است؛ اما هنوز در ۹ کلان شهری که هر سال سهام و اوراق در آن منتشر می‌شود، مشکل داریم.
او بیان کرد: در سال ۹۰، ناوگان اتوبوس رانی با ۲۲ هزار دستگاه فعال بود و باید پارسال به ۳۰ هزار دستگاه می‌رسید؛ اما نه تنها افزایش پیدا نکرد، بلکه به ۱۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسیده است.

حسین طاهری پور، شهردار طرقبه، نیز در این مراسم با بیان اینکه امروزه این شهر ۳۱ هزار نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: طبق شمارش خودرو‌هایی که وارد طرقبه می‌شوند، سالانه به طور میانگین ۶۰ میلیون زائر یعنی روزی ۲۵۰ نفر وارد این شهر می‌شوند؛ به این معنا که هر روز ده برابر جمعیتمان مهمان داریم. در این مراسم از سوی استانداری، ۱۰ دستگاه اتوبوس جدید که فعلا هفت مورد آن به ناوگان طرقبه اضافه شده و پانزده ون نیز در اختیار ما قرار گرفته است، امیدواریم مابقی دستگاه‌ها تا پایان سال اختصاص داده شود.
در این مراسم، حواله اتوبوس و ون به شهرداران بیش از چهل شهر از جمله مشهد، کرمان، طبس، قم و ... ارائه و همچنین تنفیذ قرارداد طراحی و تولید واگن‌های قطارشهری قم نیز در این مراسم امضا شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->